Coaching & Caring

Zo gaan we het doen!!

Ik ben weer volop bezig met het begeleiden van teams. Wat mij daarbij opvalt is dat de medewerkers in die teams steeds vaker worden geconfronteerd met eendimensionale communicatie : Zo gaan we het doen!  Maar kun je dan ook commitment verwachten…. 

Om medewerkers te bewegen tot commitment zijn er in mijn ogen 4 stappen nodig:

Respectvolle confrontatie. Waarom zou je medewerker het anders gaan doen? In hoeverre is hij/zich bewust van de noodzaak om dingen anders te gaan doen. Valt er wat te winnen? Gebruik je eigen verbeelding om je medewerkers mee te krijgen naar de toekomst. Leef je in in hun wereld. Een hele duidelijke vraag die je kunt stellen in deze fase (bv als er wordt aangeven dat het nu toch ook goed gaat) is: Waar blijkt dat uit? Medewerkers beseffen dan dat ze aannames doen die eigenlijk nergens op gebaseerd zijn. Op deze wijze worden ze zich bewust dat er inderdaad een probleem is.

Inzicht. Bewustwording wil niet zeggen dat je ook direct begrip hebt waarom het zo moet veranderen als voorgesteld wordt. Daarvoor is meer inzicht en kennis van de achtergronden nodig. Als je medewerkers meer belevingsgericht moeten gaan werken naar bewoners of cliënten dan wil je wel weten waarom dat moet, welke problemen er dan worden opgelost en wat dat voor jou gaat betekenen. En meestal werkt het zo dat een probleem dat wordt begrepen niet meer bestaat.20160112_152242

Persoonlijke motieven. De motieven waarop mensen in beweging komen zijn van persoonlijke aard. Het is dan ook de kunst om niet je eigen motieven op te dringen, maar de vraag te stellen: welke redenen heb jij om in beweging te komen? Erger je niet gelijk als medewerkers in de weerstand schieten. Weerstand is alleen maar een uiting van betrokkenheid. Pas als er sprake is van gelatenheid moet je je zorgen gaan maken. Heb respect voor het verleden en vraag wat je medewerkers willen meenemen naar de toekomst en ook wat zij willen achterlaten. Als de motivatie groeit groeit de wil om het doel te bereiken.

Inspiratie. En dan als je medewerker geloof heeft in de verandering gaat het erom hoe hij/zij  in actie komt. Angst het niet te kunnen of fouten te maken staat daarbij op de voorgrond. Het helpt als je zelf kunt laten zien dat jij ook fouten maakt en hoe je die dan weer oplost. Maar vaak gaat het ook om ” ik weet niet hoe” En het hoe gaat over 3 items: het hoofd (kennis) de handen (vaardigheden) en het hart (houding). Pas als alle 3 hoofdbestanddelen van het gedrag worden aangesproken gaan je medewerkers tot actie over.

Hoezo, zo gaan we het doen!!!

Reacties

Reactie van Tineke
13-01-2016 om 09:18

Leuk inspirerend stukje Joke! Bedankt

Reactie van aly
03-02-2016 om 20:22

mooi artikel, heel herkenbaar!
En leuk die foto van je schilderij erbij….

Laat een reactie achter