In beweging komen…..doe het samen!
In mijn vorige artikel hebben jullie kunnen lezen wat mijn uitgangspunten zijn, waarmee ik in het leven sta en waar mijn passie ligt. Maar hoe lukt het je nu om in beweging te komen…..
Ik kan soms het gevoel hebben dat het tijd is om dingen anders te doen. Om iets nieuws op te pakken of om met iets ouds te stoppen. En toch doe ik het niet altijd. Ik betrap mezelf erop dat ik het moeilijk vind om bepaalde gewoontes te veranderen en stappen te zetten, zelfs al weet ik dat ik daar gelukkiger van word. Herken je dat!
Wat mij dan in beweging zet, en dat heb ik begin dit jaar ook gedaan, is om extern een traject te gaan volgen, waarbij ik me écht richt op waar ik naar toe wil. In mijn geval wilde ik leren hoe ik, hoewel ik me al met hart en ziel inzet voor mijn doelgroep, mijn praktijk meer kan laten groeien en hoe ik daarbij digitale hulpmiddelen kan inzetten. En waarom helpt zo’n traject me nu? Ik ben dan samen met anderen bezig en leg aan hen verantwoording af. Zo vertel ik hen:
- Wat ik de afgelopen periode heb gedaan
- Wat ik nog ga doen
- Waar ik tegenaan loop
- Wat mijn successen zijn
En dat helpt mij om bezig te blijven en me te focussen op dat waar ik naar op weg ben.
En wat mij in beweging brengt kan door jou natuurlijk ook gebruikt worden. Probeer het eens uit met een collega. Spreek met elkaar af dat je elkaar op de hoogte houdt van die verzuimsituaties die jij als problematisch ervaart en waarvan je de neiging hebt die voor je uit te schuiven. Vertel elkaar daarbij:
- Wat je de afgelopen tijd aan die situaties hebt gedaan
- Welke stappen je nog wilt gaan zetten
- Waar je tegenaan loopt
- Welke successen je hebt meegemaakt.
En het gaat natuurlijk verder. Want ook jouw medewerker kan door verantwoording af te leggen in beweging komen. Zet daarbij zijn persoonlijke gezondheid centraal en vraag hem vanuit echte belangstelling:
- Wat heeft je gezondheid op dit moment voor invloed op je privésituatie, sociaal gezien en je werk?
- Welke stappen onderneem je om dat te beïnvloeden?
- Waar loop je tegen aan?
- Wat gaat beter?
Als leidinggevende onderneem je vervolgens actie als:
- Je geen verantwoording ontvangt
- Je het gevoel hebt dat het niet goed gaat
- Je ziet dat jouw werknemer zich van alles voorneemt, maar niets doet.
Ik merk dat dit voor veel leidinggevenden en medewerkers een succesformule is als de basis van hun verhouding goed is. En daarmee bedoel ik dat collegialiteit, vertrouwen en waardering het uitgangspunt vormen. En niet controle, angst en aannames.
Hoe zorg jij dat jouw medewerkers in actie komen? Ik ben heel benieuwd hoe jij dat doet. En of je ook gebruik maakt (of ervaring hebt) met verantwoording afleggen. Ik lees het graag hieronder.