Overtuigen: begin bij de ander…..
Een veel gestelde vraag aan mij is: “Hoe overtuig ik mijn medewerker ervan dat hij stappen in een bepaalde richting moet nemen. Wat moet ik dan doen….”
Ook ik heb met die vraag geworsteld. Totdat ik zelf begreep dat ik iemand alleen maar kan overtuigen als ik weet hoe de ander zélf in de situatie staat. Een helder inzicht dat voor mij grote gevolgen heeft gehad!!
Door te tonen voor het idee, het standpunt van de ander leerde ik dat de ander meer open werd tegenover mij. Ik merkte dat het hielp als ik vertelde dat ik die gedachtes of ervaringen herkende. Dat lijkt eenvoudig, maar dat is het niet. Het vroeg van mij oprecht begrip. Als je dat niet hebt dan hoef je er niet aan te beginnen, want dan komt het niet over.
Daarna heb ik geleerd me dienstbaar op te stellen. Voor sommigen is dat een vies woord. Ik pas het zelf toe door vragenderwijs te verkennen wat de ander nodig heeft. Wat is precies het probleem waar hij mee worstelt? Waar wil hij staan over een jaar, hoe ziet hij zijn toekomst. Ik vraag door en door, tot dat ik 100% zeker weet hoe het zit. Dan is zijn visie mij duidelijk en kan ik hem helpen of niet!
Dat kan ik hem dan open en bloot vertellen. Ik hoef er geen doekjes om te winden, het zijn immers de argumenten van de ander zelf die daar onder liggen.
Of de ander zich wel of niet laat overtuigen, het resultaat is altijd een betere relatie, waarbij de ander zegt : je hebt me echt geholpen!!!!. Bovendien geeft oprechte aandacht mij en de ander meer energie.
En het belangrijkste: je verliest geen tijd meer aan mensen die je moet overtuigen terwijl ze echt niet willen. Drie keer raden waaraan je dan je tijd kunt besteden!!!
Wil je dit ook leren….neem contact met me op dan kunnen we samen kijken wat jij precies wilt en hoe we dit kunnen realiseren. Tot dan.