Coaching & Caring

“Ja en…..”

Zijn problemen uitdagingen? Het wordt wel vaak zo gebracht, maar ik denk het niet. Sommige problemen zijn gewoon irritant. Zo kun jij je als actieve leidinggevende mateloos irriteren aan een medewerker, die elk voorstel van jouw kant al bij voorbaat afkeurt.  Hoe enthousiaster jij bent, des te meer afwijzend lijkt hij te reageren…….

Wat kan je helpen?  Omdenken. Ja je leest het goed. Gebruik dat waar je last van hebt in je voordeel!

Als de zon schijnt installeren sommige mensen
                 een zonnescherm

Anderen installeren zonnepanelen

 

Maak van het probleem een feit. Accepteer wat er is. Wat betekent  de afwijzing van je medewerker?  Op zich niks. Het is wat het is. Het hangt er vanaf wat jij ermee doet. Als je ja maar… zegt dan geeft dat strijd, stress en irritatie. Zeg ja en… wat stel jij voor? en er ontstaat een nieuwe mogelijkheid.

Ik hoor je al zeggen: “dat is makkelijk en dat zou werken?”. En mijn antwoord is: probeer het eens uit, maak het je eigen en oordeel zelf.

Als je de situatie omdenkt  in mogelijkheden krijgen de bedreigingen en beren op de weg minder kans.

Want wanneer ervaar jij eigenlijk een probleem? Een probleem heeft als je er goed over nadenkt twee kanten in zich. De eerste is dat jijzelf een bepaald idee of wens hebt over hoe je medewerker zich zou moeten gedragen. De tweede is dat jouw  waarneming  van de werkelijkheid daar niet mee overeenstemt.

Omdenken begint ermee dat je de feiten zo goed mogelijk moet kennen. Het verschil kunnen zien tussen de werkelijkheid en je eigen interpretatie van die werkelijkheid. Je denkt vaak dat je weet hoe het zit, maar vaak zien we niet wat er te zien is. Je ziet vooral wat je denkt. Slechts 5% van wat je ziet is gebaseerd op feitelijke waarneming. De andere 95% bestaat uit herinnering, aanvulling, weglating en samenvatting.

En bekijk het dan eens vanuit een ander perspectief! Voor jouw tegenwerkende medewerker, die geen zin heeft om mee te denken, kan jouw actieve opstelling wel eens de oplossing zijn!!

Als jij het anders wilt: laat de situatie dan los, genereer geen ideeën meer…. kennelijk wil jouw medewerker dat niet. Zeg gewoon: ik merk dat je tegen mijn ideeën bent. Mij best. Ik ga nu weg en ik hoor morgen wel wat jouw voorstel is…..

En dan afwachten…..

 

Leidinggevende: Je bent tegen mijn ideeën!
Medewerker: Je denkt voor mij!

Reacties

Reactie van Peter
22-07-2013 om 07:37

Hallo Joke.
Zo simpel en tegelijkertijd zo effectief:
Ja maar…. Ja en wat stel jij voor.
Heerlijk! Goed artikel.

m.vr.gr.

Peter

Laat een reactie achter