Coaching & Caring

Hoe je veiligheid kunt creëren!

Hoe vaak ik niet tegenkom in de praktijk dat er tegen me gezegd wordt” Ja maar dat ga ik mijn leidinggevende niet vertellen!” “ Waarom niet? ” is dan mijn tegenvraag. En dan hoor ik vele varianten, die allemaal te maken hebben met onveiligheid. De meest in het oog springende heb ik voor jou omgezet naar een aantal tips.

Praat niet met anderen over de zaken, die je medewerker je heeft toevertrouwd

Dit beïnvloedt het basisvertrouwen van je medewerker. Zo zat ik laatst bij een gesprek tussen een medewerker en een IMAG0159leidinggevende over de re-integratie. Daar was sprake van een vervanger, die de positie van de medewerker had ingenomen. Tijdens het gesprek bleek dat de vervanger een gelijkwaardige positie zou krijgen als degene die re-integreerde. Alleen de bereikbaarheid en de problematiek rondom andere medewerkers zou bij hem weggehaald worden. Want zo zei de leidinggevende: “ We hebben dit met elkaar bedacht omdat jij voor je uitval ook al hebt aangegeven dat je vrouw het niet zo prettig vindt dat je zo dikwijls opgeroepen wordt ’s avonds en op je vrije dag”. Dat schaadt het vertrouwen. Er is over jou gesproken en hoe gelijkwaardig is gelijkwaardig dan? Zit er een addertje onder het gras… Kortom, niet doen.

Druk praten over anderen de kop in

Onlangs werd ik geconfronteerd met een medewerker die me vertelde dat ze bij haar leidinggevende was geroepen omdat er in de unit waar zij werkte werd gezegd door collega’s dat zij er de kantjes afliep. Zij was het er niet mee eens, had daar argumenten voor en wilde weten, wie dat had verteld. Dat wilde de leiding niet aangeven, waardoor zij met het gevoel IMAG0160bleef zitten dat collega’s zo maar iets over je kunnen zeggen, terwijl je daar niets aan kunt veranderen. Vogelvrij!

Of die medewerker die zei: “ ik wil absoluut niet dat mijn collega’s weten dat ik ondersteuning krijg. Ik heb bij anderen gezien dat ze heel aardig reageren, maar dat er achter hun rug het gebaar van de L, in dit geval loser wordt gemaakt!”

Vaak hoef je het als leidinggevende maar een paar keer toe te passen! Zeg tegen degene, die wat te melden heeft over een collega: “ Wacht even, dan roepen we je collega er bij, dan kan ik hoor en wederhoor toepassen” Neem er geen genoegen mee als hij aangeeft waarom hij dat niet nodig vindt. Dan was het immers ook niet nodig om jou te informeren achter de rug van de ander om.

Geef je medewerker precies aan wat je van hem verwacht en reken hem daar op af.

Onduidelijkheid werkt averechts en zorgt voor veel miscommunicatie. Leg dat wat je afspreekt kort vast dan voorkom je ellende. Want wat als je medewerker aangeeft: “ Jij zei dat ik dit moest doen en nu geef je aan dat je dat niet meer weet en dat je dat nooit gezegd hebt”. Jij moet dan als leidinggevende in de verdediging en dan nog wordt je geloofwaardigheid er in de ogen van je medewerker niet beter op.

 

Wil je hierop reageren dan kan je dat hieronder doen. Heb je vragen naar aanleiding hiervan neem dan contact met me op.

 

Reacties

Reactie van Aly Dijkman
09-05-2014 om 14:21

Mooie verbinding Joke van alle herdenking naar veiligheid!

Reactie van t.colpa
12-05-2014 om 08:00

beste joke, weer een mooie nieuwsbrief met een belangrijk onderwerp!!! goeie voorbeelden uit de dagelijkse praktijk.
bedankt Tineke

Laat een reactie achter